donderdag 4 februari 2010

YouTube

Fun, promotie, instructie

YouTube is verslavend. Eén filmpje kijken resulteert algauw in enkele uren achter de computer zitten. Maar het is leuk!! Door de suggesties word je van het ene filmpje naar het andere geloodsd (van de smurfen naar mevrouwtje theelepel, naar de troetelberen, Merlina,.... De nostalgie die Sandra in haar bericht vermeld gaat voor vele YouTubers op denk ik)

Zelf gebruik ik het minder voor instructieve filmpjes, maar een bekende is de "hoe een das te knopen - handleiding".

YouTube zou ook een handig promotiemiddel kunnen zijn voor bibliotheekactiviteiten, niet voor de kleintjes, maar voor "grootschaligere projecten" die eventueel in het samenwerkingsverband of nationaal worden georganiseerd (Gedichtendag, Jeugdboekenweek, Zomer van het Spannende Boek, BibWeek) of in samenwerking met andere diensten binnen de stad of gemeente (Archipel, Vredefeesten,...). Voor kleinere activiteiten denk ik dat het qua tijd en nodig materiaal niet prioritair is.

De impact van YouTube is soms heel bizar, zo leiden sommige filmpjes door Youtube een heel eigen leven (Kabouter Wesley, Man Bijt Hond (Eugène), ...)

De meeste filmpjes over bibliotheken en bibliotheekwemedewerkers zijn al door mijn voorgangers aangehaald, ik maak dan maar van de nood een deugd en toon jullie met trots het werk van schoonbroer! Enjoy !














1 opmerking: